משחוּק כפיתוח נכס דיגיטלי

לפני כשבועיים, עם הגשת התשקיף של פייסבוק לקראת הנפקתה, זינקה מניית חברת המשחקים Zinga בשיעור חד של 17.5%; והיא עדיין מוערכת בחסר ביחס לרמה בה היא נסחרת. אנליסטים מעריכים שהקשר עם פייסבוק מעניק ל-Zinga שווי שוק פוטנציאלי של בין 9 ל-12 מליארד דולר.

יהיה אשר יהיה מחיר המנייה של Zinga, הצלחתה הנוכחית וזו הצפויה גם בעתיד, מלמדת על התפתחות חשובה בתחום העסקים במרחב הדיגיטלי: עידן המשחוּק (Gamification).

במאה ה-19 הביטוי 'המשחק הגדול' (The Great Game) הופיע בהקשר למערכת היחסים האסטרטגית בין רוסיה הצארית והאימפריה הבריטית, בכל האמור להשפעת המעצמות על אסיה התיכונה. היום הביטוי 'המשחק הגדול' מקבל משמעות חדשה: זו הקשורה ליכולת ולרצון של ארגונים וחברות מכל הסוגים לאמץ את התאוריה והפרקטיקה של משחקים, במטרה להגדיל את הפרודוקטיביות שלהן ובמטרה לזכות ביתרון תחרותי.

למרות שמדובר בביטוי אופנתי שהולך ונשחק, המשחוּק מהווה התפתחות אבולוציונית נוספת של המדיה החברתית. אכן, משחקים היו איתנו מאז ומעולם; לרבות 'משחקים רציניים' (Serious Plays), המיועדים למטרות חינוכיות, מסחריות, קבלת החלטות וכדומה. אולם שהמדיה החברתית מתווה וקטור חדש לעולם המשחקים. חברות כמו Zinga, Rovio ו-Mind Candy הן המרכזיות (אך בוודאי לא היחידות) המתוות את הכיוון הכללי אליו צועד תחום המשחקים: שילובם בעולמות של שיווק, ניהול והיבטים שונים של אסטרטגיה עסקית. יותר ויותר חברות מציעות לארגונים ולחברות לפתח ולהטמיע משחקים בארגז הכלים הדיגיטלי ולהפכם לנכס דיגיטלי וכבר עתה קיימים אלפים (אם לא עשרות אלפים) של משחקים לצרכים מסחריים.

על-פניו היתרון הטמון בשימוש במשחקים עבור ארגונים וחברות נראה ברור מאליו. עם זאת, עלינו עדיין להמתין ולראות כיצד יתרונות אלו מתורגמים למספרים, כלומר לרווחים ברורים ונראים לעין. יש לזכור שבכל האמור להיבטים מסחריים, מנקודת המבט של חברות המשחק אינו המטרה אלא האמצעי. לא אחת אפשר להתקל במשחקים שהמסר השיווקי בהם אינו חד, או שנעלם לגמרי; והאנרגיות והמשאבים שהושקעו בהם אינם מתורגמים בסופו של דבר ל-ROI ברור וחד.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: