לגו ממשיכה להפגין חשיבה יצירתית – והפעם תכנון אסטרטגי וניהול סיכונים באמצעות תרחישים

לפני חמש שנים, הנס לאסה, מנהל תכנון הסיכונים האסטרטגיים של לגו, החל לגבש מתודולוגיה שתאפשר לחברה להערך ולהעריך התפתחויות המגלמות סיכון עבורה. ככל שהתקדם בעבודתו הוא נוכח לדעת ששיטות העבודה הקיימות מתמקדות במניעה ובבקרת נזקים; ולא בגישה יצירתית המשלבת את ניהול הסיכונים בתהליך קבלת ההחלטות האסטרטגי. במילים אחרות, כארגונם רבים אחרים, גם לגו התמודדה עם סיכונים פוטנציאליים באמצעות תכניות מגירה, שתכליתן לאפשר התמודדות עם משברים רק לכשיקרו – ולא מבעוד מועד.

לאסה בחר בגישה אחרת. הוא החליט לשדרג את החשיבה על משברים באמצעות  שימוש בתרחישים. לצורך כך חברו אנשיו לפונקציה מעניינת בלגו, האחראית על גיבוש תובנות צרכניות בהתבסס על מחקרים סוציו-אנתרופולוגיים. פונקציה זו מבצעת מחקרי עומק המשלבים בין תצפיות אנתרופולוגיות על האופן שבו ילדים משחקים, מחקרים סוציולוגיים, דמוגרפיים ותרבותיים ומחקרים כלכליים ברמה הגלובלית – וכל זאת במטרה לייצר בסיס ידע שיאפשר לגבש אסטרטגיות בעולם המשתנה במהירות.

העבודה המשותפת הניבה ארבעה תרחישים שונים, באשר לאופן שבו העולם עשוי להראות בשנת 2015. התרחישים נעו מקטסטרופה (דוגמת התמוטטות השוק סיני שיגרור מיתון עולמי חריף) ועד לצמיחה כלכלית איטית בעולם המערבי. מטרת התרחישים לא היתה לחזות את העתיד, אלא לתת לו פנים קונקרטיות יותר; ובכך לספק למתכננים בלגו את השראה והדמיון לגבי מה שעשוי להתרחש. כל זאת, בכדי שיוכלו לזהות סיכונים – כולל אירועים מפתיעים ופתאומיים – ולהערך לקראתם מבעוד מועד. במילים אחרות, לאסה איפשר למקבלי ההחלטות בלגו להתבונן בעולם בשנת 2015 כפי שהוא עשוי להראות ולא כפי שהוא נראה מהפרספקטיבה של 2010 (כלומר, אותו דבר רק קצת שונה).

לאחר שוגבשו, עומתו התרחישים עם התכניות האסטרטגיות של לגו, במטרה לבחון עד כמה הן 'עמידות' בפני התפתחויות עתידיות בלתי צפויות. לקחי תרגיל מחשבתי זה לא נותרו תאורטיים: הם הוטמעו בתכניות האמת, כך שאלו חוזקו בהתאם לנקודות התורפה שנתגלו בהן.

אך כאן לא הסתיימה החשיבה היצירתית בלגו. לאסה הקים קהילת ידע שיתופית, שבה חברים אנשיו, אנשי המחקר ומנהלי פרוייקטים בכירים בלגו; במטרה לפתח לעומק את התרחישים ולהטמיע את התובנות המתקבלות בתהליכי העבודה השוטפים. גם התרחישים עצמם לא נותרו סטטיים. הם ממשיכים להתעדכן לאורך שנת העבודה, בהתאם להתפתחויות הגלובליות.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: