עד כמה ארגונים עושים שימוש במידע לצורך השגת יתרון תחרותי?

מחקר חדש מטעם יחידת המודיעין של השבועון 'אקונומיסט', שנערך במימון חברת SAP, מנסה לענות על השאלה 'כיצד ועד כמה חברות וארגונים עושים שימוש במידע לצורך השגת יתרון תחרותי'. המחקר, שפורסם בגליון מיוחד של השבועון, מבוסס על סדרת ראיונות שנערכו עם למעלה מ-600 בכירים בעולם העסקים, במהלך חודש ספטמבר 2010.

הדרך ליתרון תחרותי עוברת דרך מידע. בין הנשאלים קיימת הסכמה גורפת, לפיה הדרך ליצירת יתרון תחרותי עוברת דרך השגת מידע איכותי, ניתוחו במהירות והפצתו במתכונת נוחה לשימוש. מתוך 38% שטענו שלחברות בהן הם מועסקים יש יתרון תחרותי, 74% גם טענו שהמידע הוא אלמנט קריטי בהשגת יתרון זה. 77% מהנשאלים סיפרו, כי המידע שחברותיהם אוספות, מסייע בבניית מערכת היחסים עם הלקוח; 71% אמרו שהמידע מסייע מאוד במאמצי המכירה; ו-50% טענו שהמידע מסייע למאמצי חיזוק מודעות הציבור למותג החברה. אך אין ארוחות חינם: ממצאי הסקר העלו גם, כי החברות העושות את השימוש הנרחב ביותר במידע, מקדישות משאבים ניכרים לאיסופו ולעיבודו; ומשקיעות תשומות נכבדות בתשתיות מידע ובהכשרת עובדים.

נשטפים בזרם המידע. המחקר העלה, כי קיימות מגבלות רבות בכל האמור לשימוש אפקטיבי במידע: רק 17% מהחברות שנסקרו, עושות שימוש ב-75% או יותר מהמידע שהן אוספות. רק 38% מהחברות עושות שימוש ב-50% מהמידע הנאסף. 27% בלבד טענו שחברותיהם עושות עבודה טובה בניצול המידע – ביחס לחברות אחרות. הסקר מעלה בבירור, כי במרבית החברות מצוי מידע רב מאוד שאינו מנוצל; וכי חברות רבות מסתפקו בהעברת מידע למנהלים בלבד ואינן מעבירות אותו גם מטה בהיררכיה. 80% מהנשאלים סיפרו, כי בארגונם אינם מתקיימים תהליכי שתוף-ידע ברמה מספקת, וכי מידע אינו עובר בין מחלקות ובין עובדים באופן שוטף. לעומת זאת, 59% מהנשאלים ידעו לספר, כי שיפור זרימת המידע בתוך הארגון הצליח להביא להשגת יתרון תחרותי ממשי ובר-קיימא.

דיוק ורלוונטיות על-חשבון התמונה המלאה. הסקר מראה, כי החברות מעניקות קדימות לדיוק ולרלוונטיות של המידע, על-פני הנסיון ליצור תמונה כוללת. 81% מהנשאלים טענו, כי המידע חייב להיות בראש ובראשונה מדוייק ולהגיע בזמן, גם אם המשמעות היא שהתמונה שתוצג בפני מקבלי ההחלטות לא תהיה מלאה.

מגנים על המידע. כרבע מהנשאלים סיפרו, כי החברות בהם הם מועסקים חוו אירוע אחד לפחות של דלף מידע. הסקר מלמד גם, כי חברות שבמערך אבטחת המידע שלהן אירעה פירצת אבטחה, נטו לנקוט באמצעי זהירות מוקצנים: 38% מהנשאלים שעבדו בחברות כאלו סבורים שתגובתן היתה נוקשה יתר על המידע; והביאה לפגיעה בתהליכי העבודה.

תא הטייס של פרוקטר אנד גמבל. הסקר מלווה בדוגמאות ובמקרי מבחן לרוב. אחד המעניינים שבהם הוא פרוייקט 'תא-טייס למקבלי החלטות' שנערך בפרוקטר אנד גמבל: בחברת הענק הגיעו למסקנה, כי מנהלים זקוקים לסביבת עבודה ייחודית, שתציף בפניהם את המידע ואת הידע הנחוצים לקבלת החלטות שוטפת ואסטרטגית כאחד. לכן הוקם 'תא-טייס' (Cockpit) – מעין חמ"ל שאליו זורמים המידעים השונים הנחוצים לקבלת ההחלטות של יחידות החברה השונות. 'תא טייס' זה מחובר לתשתית שתוף-ידע פנימית רחבה, הכוללת בלוגים, כלי חיפוש, כלי ויזואליזציה של המידע וכלים המסוגלים לעבד ולהפיץ מידע באופן אוטומטי. בחברה מספרים, כי 'תא טייס' זה, העומד לרשות כל היחידות, מכסה כ-56% מהתהליכים המבוצעים בחברה.

מהן המשמעויות של ממצאי הסקר לחברות בישראל? מכירים סקרים דומים שנערכו במחוזותינו? כתבו לנו.

מודעות פרסומת

4 comments on “עד כמה ארגונים עושים שימוש במידע לצורך השגת יתרון תחרותי?

  1. עופר רייכמן
    02/07/2011 at 11:47 am #

    אכן מחקר מעמיק ומעניין מאד. עפ"י ההיכרות שלי עם השוק הישראלי תמונה זו נכונה בחלקה רק בחלק מהחברות הגדולות במשק (CORP). רוב החברות והגופים האחרים אינם מכירים כלל את יתרונות איסוף מידע תחרותי וחלקם משתמשים לעתים במיקור חוץ למשימות קצרות מועד וממוקדות אשר בינן ובין מודיעין תחרותי אין שום קשר.
    התנהגות עסקית זו מקורה גם באופי של חלק גדול ממנהלים שלנו אשר "יודעים הכל על הסביבה העסקית בה הם פועלים ואינם מוכנים להתחלק במידע עם אחרים!"

  2. intellecteam
    12/07/2011 at 2:22 pm #

    עופר, האם אתה מכיר סקרים דומים שנערכו בארץ?

  3. עופר רייכמן
    09/09/2011 at 1:47 pm #

    מצטער על האיחור בתשובה. לא, אני לא מכיר סקרים כאלה בארץ אך אני מכיר את השוק היטב, מכיר את החברות והייתי מעורב במס. נסיונות לשכנע חברות להכנס לנושא ורק מעטים נענו בחיוב.

  4. עירן וקנין
    11/04/2012 at 11:16 am #

    חבל שאין התייחסות מנקודת מבט העובדים, כיצד מרגישים עובדים אשר מודעים לעובדה כי ההנהלה החליטה להסתיר מהם מידע מחשש שמע יודלף.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: