מה אפשר ללמוד על משחקי מלחמה מחברת הייעוץ McKinsey?

מאמר מעניין שפורסם ב-McKinsey Quartelry מציג כמה תובנות שפותחו בחברת הייעוץ McKinsey, לאור נסיונם העשיר במשחקי מלחמה.

המאמר מציג ארבע שאלות שיש לשאול כאשר ניגשים לעריכת משחק מלחמה עסקי:

השאלה הראשונה היא: 'האם המשחק יכול לסייע לארגון לפתור בעיות'.  לטענת כותבי המאמר, משחק מלחמה הוא אפקטיבי ביותר כאשר קיימת רמה מסויימת של אי-וודאות בסביבת הארגון. לדוגמא, כאשר קיימים שלושה או ארבעה תרחישים סבירים באשר לעתיד. בנוסף, המשחק אפקטיבי כאשר קיים מספיק מידע המאפשר למשתתפים 'לשחק' גורמים בסביבה העסקית של החברה, דוגמת לקוחות, מתחרים וספקים. אולם כאשר החברה מצויה ברמת אי-וודאות גבוהה מאוד וכאשר אין מספיק מידע על 'שחקנים', כותבי המאמר טוענים שרצוי לבחור במתודות אחרות לחשיבה אסטרטגית, דוגמת Scenario planning, Cost Curve,  Profit pool analyses ועוד.

השאלה השנייה היא 'באיזו שיטת משחק' כדאי לבחור. כותבי המאמר מתמקדים במשחקי תפקידים (סימולציות); וטוענים, כי על אופי האתגר בפניו ניצבת החברה לקבוע האם יש לבצע משחק אסטרטגי או טקטי.

השאלה השלישית היא 'כיצד לבחור את השחקנים ומי צריך לשחק'. לטענתם, התשובה לשאלה תלויה במטרת המשחק ובאופיו. משחקים מסויימים מבוצעים ברמה הטקטית והם צריכים לכלול מעט משתתפים; בעיקר מומחים ואת אלה שיש להם אחריות ישירה על ביצוע ויישום. משחקים ברמה האסטרטגית צריכים לכלול יותר משתתפים ובעיקר את אלה המצויים בעמדות המאפשרות להם לראות את התמונה האסטרטגית הרחבה. משחקי שנועדו ליצור 'הארה ארגונית', כלומר, חיבור הארגון אל תהליכים רחבים, מחייבים קשת רחבה של משתתפים ובעיקר אלה המצויים בחזית העשייה (מנהלי מוצר ופרוייקט, מנהלי פיתוח, מעצבי מוצרים, מנהלי לקוחות וכדומה).

השאלה הרביעית והאחרונה היא 'באיזו תכיפות יש לבצע את המשחקים'. לטענת המחברים, במרבית המקרים אין טעם לבצע את אותו משחק שוב ושוב ובאותו הרכב משתתפים. עם זאת, כאשר הנסיבות משתנות, יש בהחלט טעם לבצע פעם נוספת את משחק המלחמה, שכן הוא ישיא תוצאות עדכניות יותר. בנוסף, במקרים בהם ארגון נערך לתרחיש משמעותי מבחינתו, יש בהחלט טעם לבצע סדרת משחקים שבהם משתתפת אותה קבוצת אנשים ונבחן אותו התרחיש, כשבכל משחק נבחנת טקטיקת התמודדות חדשה.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: