כיצד מרעננים קונספציות?

כמעט כל אחד מכיר את הסיפור העצוב של קודאק: לאחר עשורים של שליטה בלתי מעורערת בשוק המצלמות, החל מאמצע שנות התשעים היא החלה מאבדת גובה במהירות. מאחר ולא השכילה לזהות את השינוי היסודי שעתידה היתה לחולל המצלמה הדיגיטלית, בתוך כמה שנים היא איבדה יותר ויותר את אחיזתה בשוק; וערך המניה שלה צנח מ-90 דולר ב-1996 אל 26 דולר בשנת 2005.

קודאק כמובן אינה היחידה שנצמדה לקונספציה עסקית שהוכחה כמוצלחת בעבר, עד שכשלה בזיהוי חוסר הרלוונטיות שלה לעתיד. הנטייה האנושית והארגונית הבסיסית ביותר היא להצמד למוכר, לנוח ולמה שכבר הוכיח את עצמו. "אם זה לא שבור – אל תתקן את זה", אומר הפתגם האנגלי ו-"אל תנער את הסירה", אומר פתגם אחר, בוודאי לא כאשר היא שטה בנינוחות.

אלא שיותר מבעבר אנו חיים במציאות דינמית, המשתנה בקצבים מהירים מאוד. העולם התחרותי העסקי בעידן המידע משתנה במהירות; ושינוי זה מחייב ארגונים לגלות עירנות וביקורתיות מיוחדות, ביחס להבנות המסורתיות שלהם על ההווה. התחרות מגיעה ממקומות מפתיעים וארגונים חייבים להיות מוכנים להתמודד עם מגוון תרחישים – ובמהירות.

ניקח לדוגמא את סוני, שבמשך שנים היתה מלכת מוצרי הצריכה האלקטרוניים. המצאות כמו הווקמן והדיסקמן, טלויזיית הטריניטרון והפלייסטיישן – כולם חוללו מהפיכה בתחומן. אך בסוף שנות התשעים התחוללה מהפיכה אחרת, גדולה יותר – המהפכה הדיגיטלית. כוננים קשיחים איפשרו אגירת מידע בנפחים מפלצתיים; עולם האודיו והוידאו עבר לקבצים דיגיטליים ולא נשכח כמובן את התפוצה המתרחבת של האינטרנט והסלולאר, המאפשרים שתוף והעברת קבצים במהירות. סוני ניסתה להגיב, אך מתוך התפישות המסורתיות שלה: המוצרים שהשיקה בנסיון להתמודד עם ה-ipod שאך הפציע, התבססו על פלטפורמת המיני-דיסק ולא כללו דיסק קשיח. ראש גוף המחקר והפיתוח של סוני אף טען: "כוננים קשיחים אינם מעניינים כיוון שכל אחד יכול לייצר אותם". התוצאות לא איחרו לבוא: שווי המניה שלה צנח מ-130 דולר בינואר 2000 אל 51 דולר באפריל 2007.

סוני, כחברות אחרות, הניחה למוצרים שלה להוותר בלתי-עדכניים. היא נצמדה אל הקונצפט המוכר, אל מוצרים שהצליחו בעבר אך הפכו למיושנים. וחשוב מכל, סוני לא זיהתה את הטרנד הגלובלי, שמקורו במהפיכה הדיגיטלית, הקשור לאופן שבו אנשים החלו צורכים מדיה. היא המתינה ואז נאלצה להגיב, במקום להיות זו שתגדיר את הקטגוריה ותעצב את העתיד. מה שיכול היה להיות הזדמנות אדירה, הפך בסופו של דבר לפגיעה אנושה שממנה לקח לחברה שנים להשתקם.

אנו רגילים לחשוב על קונספציה כעל מילה גסה. תרמה לכך כמובן ועדת אגרנט שחקרה את הכשל של מלחמת יום-הכיפורים. המודיעין הישראלי, טענה הועדה, היה שבוי בקונספציה מסויימת ביחס לעתיד, והיא זו שמנעה ממנו לראות את ההתפתחויות האפשריות השונות. אך קונספציה היא עניין הכרחי, כיוון שהיא מסדרת בעבורנו את המציאות המורכבת שסביבנו ומגדירה את הנחות היסוד המאפשרות לנו לפעול ולהתנהל. עם זאת, קונספציה חייבת להבחן ולהתרענן, בדיוק כפי שהמציאות משתנה כל העת. גם אם היא מוצלחת, גם אם היא הגיונית, גם אם היא מאפשרת לנו להתנהל בעולם בהצלחה – עדיין יש לבקר ולבחון אותה כל העת.

זהו בדיוק מה שעומד מאחורי מילים אופנתיות כגון חדשנות, יצירתיות או 'חשיבה מחוץ לקופסא'. כדי לבצעם יש צורך ברעיון מסדר, יש צורך במתודולוגיה ויש צורך בעבודה קשה. קשה להתאים ארגון לאתגרי העתיד בהתבסס על 'הארה' פתאומית ומבלי להשען על מערכת של הבנות, כלומר, על קונספציות, אך במקביל, יש לבקר, לבחון ולעדכן אותן כל העת.

עולם ניהול והייעוץ האסטרטגי מציע מספר שיטות סדורות לביצוע סוג כזה של חשיבה, אך מנסיוני, אחד מהכלים היעילים ביותר הוא 'הסימולציה התחרותית', או מה שמקובל לכנות כמשחקי-מלחמה עסקיים. זוהי מתודולוגיה המאפשרת להעלות תובנות אסטרטגיות ודרכי פעולה אפשריות בהתייחס לתרחישים עתידיים; והיא יוצרת פרספקטיבה המאפשרת לנו לבחון בצורה ביקורתית את הקונספציה של ההווה ואת האופן שבו היא מתאימה, או אינה מתאימה, לאפשרויות השונות שהעתיד טומן בחובו.

כשויזה נתקלה, בתחילת שנות האלפיים, בחברות התשלום האלקטרוני שאיימו על כרטיס, הבינו המנהלים שהמציאות משתנה ושיש לשנות את הקונספציה הותיקה, אך לא הבינו בדיוק כיצד ולאיזה כיוונים העולם יתפתח. הם העלו מספר תרחישים וביצעו מספר סימולציות; ובסופו של דבר גיבשו תכניות פעולה אפשריות לכל תרחיש. כעבור כשנה וחצי, לאחר שהתברר איזה כיוון 'תפסה' המציאות, היתה בידיהם תכנית יישומית שהוצאה לפועל, הרבה לפני שהשחקנים האחרים הבינו בדיוק להיכן השוק פונה ולפני שחשבו על המשמעויות העסקיות שלהם. כך, ויזה צעדה בזמן אל עולם התשלום האלקטרוני כשהיתה בין החלוצות שהציגו טכנולוגיות מתקדמות לתשלום ולהעברת כספים.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: