מטפורת משחקי (מלחמה) עסקיים

אחד מתחומי המומחיות שלנו ב-Intellecteam הוא מה שמקובל לכנות 'משחקי מלחמה עסקיים'. זהו תחום ידע שלם השייך למשפחת השיטות התומכות והמאפשרות חשיבה אסטרטגית בתנאי אי-וודאות. בשמו הפופולרי הוא מכונה 'משחקים עסקיים' (Business Games), או 'משחקי מלחמה עסקיים' (Business War Games); והוא קשור  ומשיק לכמה שיטות נוספות: 'תכנון תרחישי' (Scenario Planning), קרי תכנון אסטרטגי על-בסיס הצבת תרחישים; 'משחקי תפקידים עסקיים' (Business Role-Playing Games), העוסקים בעיקר בסימולציות המדמות התנהגות של שחקני שוק, באמצעות יצירת קבוצות שכל אחת מהן 'משחקת' שחקן מסויים; ו-'משחקים רציניים' (Serious Games),  המהווים שם רחב יותר למשחקים שאינם בידוריים ונועדו לצרכים אקדמיים, מחקר מדעי, תכנון אסטרטגי ועוד ועוד.

מדוע אנחנו משתמשים במושג 'מלחמה'? האמנם ההתנהלות בעולם העסקי דומה לזו שבשדה הקרב?

עידן המידע, על הדינמיות הרבה שבו מזמן אתגרים כבדי משקל למקבל-ההחלטות. המשותף למרביתם היא העובדה שבסביבה העסקית בת-זמננו מתחזק יותר ויותר אלמנט התחרות ומתחזק יותר ויותר אלמנט אי-הוודאות וההפתעה. "שדה הקרב הוא ממלכת אי-הוודאות", קבע המצביא הפרוסי פון-קלאוזוביץ באמצע המאה ה-19. אי-הוודאות ביחס ליריבים, לעמיתים, לארגונים עצמם, להתפתחויות השונות ולאלמנטים נוספים בזירה בה אתה מתמודד (דוגמת התנהגות צרכנים, מחירי סחורות וכן-הלאה) – מתקיימת כמובן גם בעולמות העסקיים. קרבות ומלחמות הם אפוא מטפורה מדוייקת למדי של עולם העסקים המודרני.

אלא שקיימת גם דעה אחרת, המסתייגת מהשימוש בביטוי 'משחק מלחמה'. (http://whatifyourstrategy.com/2010/08/18/the-war-game-metaphor/) זא%

מודעות פרסומת
%d בלוגרים אהבו את זה: